Blog

Hoe kan dat nou toch? Purposemarketing, zin of onzin?

We kennen allemaal de merken Hema, Nike en Unilever. Of wat die laatste betreft, we kennen in ieder geval de producten die dit wereldconcern produceert als Andrélon, Axe, Ben & Jerry's, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr en nog heel veel meer. Doen de Hema, Nike en Unilever nog wat anders dan zoveel mogelijk winst te maken? Volgens eigen zeggen zeker!


Zigeunersaus

De HEMA bijvoorbeeld wil kinderen laten zijn wie ze willen zijn. Hoe? Door de kindercollectie zo samen te stellen dat jongens- en meidenkleding meer en beter uitwisselbaar is. Op een deel van de labels staat dan ook gewoon ‘Kinderkleding’. En zo heeft Nike een toezegging gedaan om namens de merken Nike, Jordan en Converse de komende vier jaar $ 40 miljoen te doneren aan de Black Community in de Verenigde Staten. Daarmee voortbouwend op de lange geschiedenis van NIKE Inc. in het bieden van ondersteuning aan onder andere de zwarte gemeenschappen. Dan Unilever. Die doet zijn Zigeunersaus in de ban. Omdat de naam negatief geïnterpreteerd kan worden. Op de nieuwe etiketten op de flesjes en flacons staat nu Paprikasaus op Hongaarse wijze.

Purpose marketing

Wat is dit nou allemaal weer voor gekkigheid, denk ik dan. Ik wil geen paprikasaus op Hongaarse wijze op mijn barbecue-worstje. Ik wil Zigeunersaus. Maar ahah, weet ik dan. Daarover heb ik gelezen. Dat heet purpose marketing. Bedrijven die aan purpose marketing doen, hebben een duidelijk, vaak maatschappelijk doel voor ogen en gebruiken dit als unique selling point. Denk bij een purpose dan bijvoorbeeld aan een eerlijke verdeling van rijkdom, gelijke kansen voor iedereen of tegen armoede en slavernij zijn.

Rentmeesterschap

Uiteindelijk gaat het erom dat bedrijven met purpose marketing willen laten zien dat ze een hoger doel nastreven dan alleen winstmaximalisatie. Dat ze een positieve impact willen hebben op de wereld waarin ze opereren. Dat ze voor alles duurzaam willen zijn en tegemoet willen komen aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen. Hé, zo uitgelegd lijkt duurzaamheid wel heel erg op rentmeesterschap. Wat betekent dat je geen eigenaar bent van je bezit, maar dat je dat slechts in bruikleen hebt ván vorige generaties vóór volgende generaties. Sla anders de Bijbel maar eens op rentmeesterschap.

Familiebedrijf

Wie dat eens goed op zich laat werken, die kan niet anders dan constateren dat agrarische familiebedrijven dé belichaming zijn van duurzaamheid en rentmeesterschap. Lees anders ook nog eens een eerder gepubliceerde blog daarover: #Familiebedrijf / #Duurzaamheid.  Zo bekeken hoeven die dus ook helemaal geen rare purpose-fratsen te bedenken. Ze zijn al één en al purpose.

Streek- en regioprodukten

Met andere woorden, door dicht bij zichzelf te blijven, kunnen agrarische familiebedrijven het meest fantastisch, eerlijke en authentieke verhaal vertellen over hun bedrijf én hun streek- en regioproducten. En dát is nu net wat die bedrijven nodig hebben om een natuurlijke binding aan te gaan met hun consumenten. En dát is wat die streek- en regioproducten nodig hebben om nog aantrekkelijk te worden voor consumenten! Doe daar uw voordeel mee.

Ik wens u veel inspiratie!

Wija

Meer weten?

Overzicht alle Blogs