Blog

Agri Marketing

Nergens in de wereld wordt varkensvlees zo duurzaam geproduceerd als in Nederland. De gemiddelde CO2-foodprint van het varkensvlees is, zo blijkt uit cijfers van Blonk Consultants 3,7 kilo CO2-equivalenten per kilo product. Tegen 6,1 kilo CO2-equivalenten in de rest van de wereld. Die prestatie is onder andere mogelijk door het voer en de genetica die worden gebruikt, de inspanningen om energieneutraal te produceren, maar bovenal door het vakmanschap van ondernemers.

Koningsdag inhaker

Aankomende dinsdag 27 april is het Koningsdag. Helaas kunnen we het niet echt vieren dit jaar. Wat we wel kunnen doen is met social media inhaken op deze dag.

'Je bent het aan de sector verplicht om te communiceren'

Er wordt wat afgetwitterd en gepost op Facebook. Ook door varkenshouders. Vaak roept dat een negatieve stroom reacties op, die de schrijver van het bericht lamslaat. 'Eigenlijk doe ik niets anders dan varkenshouders sociaal weerbaar maken', zegt Wija Koers uit Hoogersmilde.

Facebook iOS 14-update

Facebook is boos op Apple. In juni 2020 heeft Apple product- en beleidswijzigingen aangekondigd die impact hebben op het delen van gegevens binnen de Apple systemen. 

Tips om online op te vallen

Gelukkig zien we dat heel veel ondernemers het hoofd boven water houden tijdens de coronacrisis. Velen sprongen creatief in op de plotselinge veranderingen, om toch de klant te kunnen bieden met wat ze zochten. Doordat er nauwelijks fysieke winkelbezoeken mogelijk waren en zijn, zien we dat er een grote verschuiving gaande is naar online verkopen.

Omgaan met negatieve reacties op social media

Social media heeft ervoor gezorgd dat er ontzettend veel mogelijk is geworden. Maar naast alle voordelen zijn er ook nadelen te vinden. Zo is de grens om kritiek te uiten op een social media bericht een stuk dichterbij gekomen. De stap om reacties te uiten, zowel positief als negatief in de vorm van kritiek en frustraties, is vrij klein geworden.

Tip voor Facebook!

Heb jij een Facebook bedrijfspagina en wil je dat jouw bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken? Help ze dan met het instellen van het juiste sjabloon en tabbladen voor jouw pagina. 

De kracht van sociale media

Ondanks, of misschien wel juist dóór het coronavirus is het gebruik van sociale media enorm toegenomen. Zeker in de afgelopen maanden merken we de enorme impact daarvan. Voor heel veel mensen zijn de social media in de huidige lockdown bijvoorbeeld nog de enige manier om hun stem te laten horen.

Een zichtbaar 2021

Deze eerste blog in het nieuwe jaar wil ik uiteraard aftrappen met u het allerbeste te wensen voor 2021. Elkaar de hand schudden op een nieuwjaarsreceptie zit er dit jaar helaas niet in. Hoe jammer dat ook is, het betekent natuurlijk niet dat we elkaar moeten missen.

Hoe kan dat nou toch? Purposemarketing, zin of onzin?

We kennen allemaal de merken Hema, Nike en Unilever. Of wat die laatste betreft, we kennen in ieder geval de producten die dit wereldconcern produceert als Andrélon, Axe, Ben & Jerry's, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr en nog heel veel meer. Doen de Hema, Nike en Unilever nog wat anders dan zoveel mogelijk winst te maken? Volgens eigen zeggen zeker!

Jouw regioprodukt nationaal of zelfs internationaal verkopen? Dat is geen droom, het kan!

Tegenwoordig heb je in veel supermarkten vernuftige automaten waarmee je je eigen verse jus d’orange kunt persen. De Jumbo, Albert Heijn, allemaal bieden ze die service. Daarvoor moet je wel de portemonnee trekken, want per liter betaal je al snel € 3,-. Wie dat er niet voor over heeft, die loopt door en vist een literpak eigen merk of Appelsientje uit het schap. Daar hangen prijskaartjes aan van respectievelijk € 1,19 en € 1,65.

De coronatijd heeft gezorgd voor een tendens in de voedselmarkt. Waar vóór corona vooral status en merk belangrijk waren, gingen consumenten tijdens COVID-19 op zoek naar pure (streek)producten.

Manoeuvres

Deze producten waren immers gewoon bij de boer of boerderijwinkel uit de buurt te koop. Op deze manier kon je, je boodschappen halen zonder dat je ingewikkelde ontwijk manoeuvres moest uitvoeren om je primaire levensbehoeftes in te slaan.

Rechtstreeks bij de boer

Op tv hoorde je dat verse groente en fruit goed zijn voor het immuunsysteem. Producten zijn nergens zo vers als rechtstreeks bij de boer vandaan. Gewoon eerlijke producten die met gevoel en liefde zijn behandeld om een zo hoog mogelijke kwaliteit aan de consument te bieden.

Boontjes uit Marokko

De boerderijwinkels kregen het druk, landwinkels melden grote omzetstijgingen tot wel 80 procent. In plaats van boontjes uit Marokko en asperges uit Peru, koos de consument massaal voor voedsel uit eigen buurt.

Drive-in alternatieven

Mensen die noodgedwongen zaten opgesloten in eigen huis vonden massaal de drive-in alternatieven van diverse agrarische ondernemers die als paddenstoelen uit de grond schoten. Niemand dacht meer aan gewasbeschermingsmiddelen of stikstof. Nee, de mensen wilden eruit, niet langer opgesloten zitten en lekker vers voedsel.

Lockdown 

Meer dan ooit is duurzaam en gezond voedsel belangrijk geworden. Maar het feestje is van korte duur. In eerste instantie leek het coronavirus redelijk ingedamd en is Nederland weer langzaam uit haar intelligente lockdown opgestaan. Direct het moment dat de ‘’groenen’’ wakker worden! Tijd om weer de agrarische sector in een negatief daglicht te zetten. Want ja die stikstof is allemaal de schuld van onze sector en ook vervuilen wij gehele natuurgebieden met tientallen giftige stoffen.

Verduurzaming

Natuurlijk zijn er nog verbeterpunten op het gebied van verduurzaming en samenwerking met de natuur. Maar wat onze ‘’groenen’’ vergeten is dat Nederland voorop loopt als het gaat om verduurzaming, precisielandbouw en middelengebruik. Dit mag ook wel eens gezegd worden.

 

Vertel hoe het zit

En als zij het niet zeggen, zullen wij het zelf moeten doen! Vertel als akkerbouwer, melkveehouder, pluimveehouder, viskweker, loonwerker, varkenshouder etcetera gewoon hoe het zit. Dat jij je best doet om op een zo gezond en veilig mogelijke manier voedsel te produceren. En dat we trots moeten zijn op onze sector. Dat Nederlandse consumenten kritischer en bewuster moeten worden bij de aanschaf van voedsel.

Gezond en veilig voedsel

Niet meer voor de goedkoopste, maar juist voor gezond en veilig voedsel gaan. Wat gewoon bij jou uit de streek vandaan komt. Waar geen vliegtuigen voor hebben gevlogen. En waar geen veel te goedkope arbeidskrachten aan het werk zijn geweest om het in onze supermarkten te kunnen krijgen tegen de laagste prijs.

Laten we samen onze mooie agrarische sector omarmen, en samen laten zien hoeveel moois we te bieden hebben.

Samen staan we sterker!

Vrienden van Interzorg brengt buiten naar binnen

In deze tijd van afstand houden komen mensen dichter bij elkaar dan ooit. Stichting Vrienden van Interzorg heeft de afgelopen dagen een beroep gedaan op de mensen in haar netwerk en regelde ruim 1200 fleurige narcissen en potlelies voor cliënten en medewerkers van Interzorg. Deze planten worden op dinsdag 7 april bezorgd bij de locaties De Hoprank in Peize, De Hullen in Roden, Kornoeljehof in Vries en Nieuw Graswijk en Anholt in Assen. De andere 4 locaties van Interzorg hebben een eigen stichting, die enkele van deze locaties ook al in het zonnetje zette.

Help dé winkelier uit de penarie!

De retail is in crisis: lege straten en lege winkelcentra, geen winkelend publiek meer, veel winkels zijn gesloten of beperkt open. Dit hebben we nog nooit eerder meegemaakt. De overheid doet haar best om bedrijven te helpen, maar de invulling hiervan kost tijd, tijd die er bij velen niet is. Als de winkeliers het niet overleven, dan leidt dat tot nog meer lege plekken in de winkelstraten, dorpskernen en stadscentra.

“Ik gun elke boer een horizon, perspectief en dus een goede overdracht.

De Drentse marketeer Wija Koers is een autoriteit in de agrosector. Een boeiend en veelgevraagd spreekster op congressen en seminars. Met haar bedrijf Wija digital marketing bedient ze met name agrarisch ondernemers en toeleveranciers. Wija laat bedrijven beter presteren door heldere en onderscheidende communicatie en online marketing. Haar passie voor de agrosector werkt aanstekelijk. Zo aanstekelijk, dat het met Wija geplande vraaggesprek in Hoogersmilde ruim drie uur duurde. 

Wegwijs op Instagram in slechts 1 dagdeel

Instagram is tegenwoordig een niet meer weg te denken social media-kanaal. Wereldwijd heeft Instagram meer dan 1 miljard gebruikers. Meer dan de helft daarvan gebruikt instagram zelfs dagelijks. Daarmee biedt Instagram ook u een ongekend groot bereik. Maar hoe integreert u Instagram in uw bedrijfsstrategie? Hoe komt u aan meer volgers en net zo belangrijk, hoe biedt u die voor hen interessante content aan? Of nog mooier, hoe zorgt u ervoor dat uw volgers reikhalzend uitkijken naar uw volgende storie of album?

Stop met zwijgen

In mijn columns vindt u veel technische termen en welgemeende adviezen. Het is niet erg als u niet alle adviezen opvolgt. Het allerbelangrijkste advies voor de sector en voor u als boer is: STOP MET ZWIJGEN!

Een nieuwe uitdaging: ''De week-twitteraar voor #Drenthenaren''

01 januari 2019 mijn goede voornemen voor 2019 een week het account van #Drenthenaren voorzien van content. De beheerder van het account een persoonlijk bericht gestuurd op twitter. Het antwoord was positief. De 2e week van het jaar direct van start gegaan en zo was ik 07 januari tot en met 14 januari de week-twitteraar voor #Drenthenaren. Wat wil je delen met #Drenthenaren als je bent geboren, opgegroeid en werkzaam in #Drenthe?

Niet meer repareren wat stuk is!

voorkomen dat dingen stuk gaan. Hoe doe je dat?
Alles begint met een goed plan met andere woorden het ontwikkelen van een goede visie. Als het plan op tafel ligt gaan we kijken wat we nodig zijn om het plan ten uitvoer te brengen welke middelen willen we gaan inzetten, op welk moment gaan we deze middelen inzetten en met wie gaan we samenwerken.

Meer weten?

Wija digital marketing | Rijksweg 236 | 9423 PH Hoogersmilde | +31 (0) 592 45 93 80