Persoonlijk account
Je gebruikt je profiel niet voor marketing of het bereiken van een doelgroep, maar hoofdzakelijk voor privédoeleinden. Je hebt alle normale functies van Instagram tot je beschikking maar geen extra inzichten (zoals statistieken)
Bedrijfsaccount
Je profiel vertegenwoordigd jouw bedrijf. Je gebruikt een bedrijfslogo als profielafbeelding en wil een specifieke doelgroep bereiken. Een bedrijfsaccount geeft meer inzicht in het effect van je post en stories. (statistieken) Kijk wie jouw story hebben bekeken, op welk moment jouw volgers online zijn en wie er door hebben geklikt op link in BIO. Op basis hiervan kun je, je strategie aanpassen. Bijvoorbeeld door berichten op andere dagen te posten of in te plannen. Daarnaast is een Instagram Bedrijfsaccount gemakkelijk in combinatie te gebruiken met je Facebookbedrijfspagina in de Meta Business Suite zodat je op beide platforms tegelijk kunt posten.
Makersaccount (Creator account)
Ontwikkeld voor Influencers oftewel je gebruikt je account voor Personal Branding. Dit soort account is specifiek gericht op gebruikers die zich richten op het maken van content. De verschillen met een bedrijfsaccount zijn niet enorm, maar zitten hem vooral in uitgebreidere statistieken (wie je volgt en ontvolgt) en een overzichtelijker Postvak-In voor je DM’s. Een groot nadeel van een Creator-account is dat ingeplande berichten niet automatisch gepost worden. Dit moet je handmatig doen.