“Ik gun elke boer een horizon, perspectief en dus een goede overdracht.

De Drentse marketeer Wija Koers is een autoriteit in de agrosector. Een boeiend en veelgevraagd spreekster op congressen en seminars. Met haar bedrijf Wija digital marketing bedient ze met name agrarisch ondernemers en toeleveranciers. Wija laat bedrijven beter presteren door heldere en onderscheidende communicatie en online marketing. Haar passie voor de agrosector werkt aanstekelijk. Zo aanstekelijk, dat het met Wija geplande vraaggesprek in Hoogersmilde ruim drie uur duurde. 

Zeg Wija, er zingt rond dat de agrarische sector een imagoprobleem heeft. Vind jij dat ook?

“Jazeker. Ik vind zelfs dat de sector een groot imagoprobleem heeft! Een probleem dat inmiddels namelijk het bestaansrecht van de agrarische sector begint aan te tasten. De goed georganiseerde en felle antipartijen hebben een grote communicatievoorsprong. Zij lobbyen bovendien al vijftig jaar in politiek en medialandschap, waardoor wet- en regelgeving inmiddels naar hun hand worden gezet. Dat laatste helaas in het nadeel van de boer.”

Jij zei onlangs; “er wordt veel over boeren gesproken, maar boeren moeten zelf meer spreken.” Stop met zwijgen is jouw advies aan hen?

“Klopt! Om te beginnen moeten boeren zich niet meer verstoppen achter excuses of belangenverenigingen. Sta op en spreek en haal zelf je mooie bedrijf, product of dienst uit de anonimiteit. Niet vanuit verdedigende stellingen, maar doordacht en vanuit je bestaansrecht. Communicatie moet een integraal onderdeel van je bedrijfsstrategie zijn. We leven in een nieuwe tijd, met nieuwe tegenstanders, maar gelukkig zijn er ook nieuwe communicatiemiddelen om je verhaal te vertellen. Het ware, oprechte verhaal en vertel dat op niveau van je toehoorders. Zo bereik je empathie.”

Dat bestaansrecht he, ook wel de ‘Why’ genoemd in marketingtermen; wat is dat voor boeren. Wat is hun trots?

“Dat is de passie voor het vak; de dieren, planten, bloemen ‘hun grond’ en het landschap. Ze willen voedsel maken. Boer zijn is een way of living. Daarnaast willen boeren het goed doen, om zo het (familie)bedrijf goed over te dragen. Boeren zijn juist daarom enorm duurzaam, het zijn kartrekkers in rentmeesterschap. Daarover vertel ik je straks meer!”

Maar goed en boeiend communiceren is moeilijk en niet voor niets een vak. Heb jij een tip hoe je als boer kunt beginnen om je verhaal te vertellen?

“Ontwikkel een heldere elevator-pitch; een korte, krachtige presentatie waarin je jezelf en je bedrijf schetst en vertelt wat je dagelijks doet. Een verhaal waaruit vooral duidelijk wordt waar je als ondernemer voor staat en wat je bestaansrecht is. Schrijf ook je stakeholders op. Deze pitch heb je vervolgens altijd paraat! Zorg dat je het kunt dromen. Vervolgens kun je vanuit die argumenten inspelen op de actualiteit. Op social media of op je site of tijdens presentaties bijvoorbeeld. Maar zo’n pitch komt ook van pas als je in het café of op het schoolplein plots geconfronteerd wordt met weerstand.”

Met initiatieven zoals de ‘Melkveestudieclub’ en de ‘Trotse Pluimveehouders’ help jij boeren in kleine settingen zelf goede PR ‘te bedrijven’. Wat valt jou op aan de boeren die jij al hebt mogen begeleiden?

“Het valt me op dat er nog veel boeren zijn die denken in mogelijkheden en die de horizon willen zien. Er is echt nog veel agrarisch ondernemerstalent; op bestuurlijk- en communicatievlak word ik vaak verrast. Ik ben gezegend om met zoveel creativiteit en wilskracht van de deelnemers te mogen werken. Die positieve mind-set; daar houd ik van! Met onwillige honden kun je ook geen hazen vangen.”

Heb je een paar voorbeelden van agrarische ondernemers die al op een originele manier met hun omgeving communiceren?

“Ik vind dat Stichting Melkvee Drenthe op Facebook origineel en positief communiceert. Je krijgt energie van die berichten. Op Twitter volg ik @Koeiemorgen graag. Elke werkdag een ‘koeiemorgen’ van een andere koe met een karakteristieke beschrijving, een soort profiel van de koe. Maatschap Joling (@MtsJoling) en Maatschap Bolhuis communiceren prettig en de site Lelyteelt.nl vind ik informatief. Als internationaal merk vind ik John Deere prachtig om te volgen. Een aanrader.”

De agro-sector is erg versnipperd in deelgebieden (landbouw, veehouderij, sierteelt, loonbedrijven, etc.) en belangenverenigingen. Moet je alle kennis, kunde, krachten en initiatieven niet beter gaan bundelen?

“Eens, want de agro-sector wordt communicatief bezien volledig omver geblazen. Daarom pleit ik al jaren voor het formeren van een boerenorkest. Je kunt als boer wel fantastisch een instrument bespelen, maar als je niet samenspeelt, willen mensen niet luisteren. Vervolgens heb je een goede componist en dirigent nodig die dat boerenorkest zuiver en volgordelijk laat spelen.”

Is Team Agro NL een goed initiatief om dat te bewerkstelligen?

“Zij pakken de handschoen op en doen fantastisch werk. Vanuit het hart, maar met verstand. Het zijn boeren voor boeren; verbindingsofficieren met een gezonde dosis strijdkracht. Een kundige club die probeert om dat dirigentschap van het ‘boerenorkest’ te pakken. Ze hebben inmiddels de instrumenten en muzikanten om gezamenlijk een fraai stuk te spelen. Team Agro snapt ook dat je de verschillende rollen van de diverse agropartijen beter in kaart moet brengen en moet bundelen. Alleen samen kun je deze wedstrijd gaan winnen.”

Over dat groeperen zei jij ook; “je kunt je als sector focussen op verschillen, maar je kunt je beter focussen op dat wat je gezamenlijk sterk maakt.” Wat maakt de agro-sector eigenlijk zo sterk Wija?

“”De agrarische sector staat voor vakmanschap en innovaties en is inhoudelijk verder dan welke sector ook. Krachtig vind ik vooral het duurzame karakter in de vorm van het rentmeesterschap. Pak als boer je plicht en zorg dat het land, het milieu goed overgedragen worden aan volgende generaties. Mens, milieu en economie moeten in evenwicht zijn. Gebruik de aarde dus zo dat toekomstige generaties er ook plezier van hebben. Zorg dat de aarde op langere termijn het totaal van onze consumptie kan dragen. Die duurzaamheid, dat begrip, dat moet je als sector arresteren! Ten slotte vind ik de agrarische sector diervriendelijk, loyaal, van groot economisch belang en ze zijn met velen. Daarom sta je sterk.”

Wat drijft jou om jouw kennis en ervaring zo gedreven in te zetten voor de agrarische sector. Waarom ga jij pal naast en vooral tussen de boeren staan?

“Ik ben een kind van de Smilde, van dit mooie gebied Midden-Drenthe. Ik ben trots op dit gebied en onze agrarische komaf. Kom je aan dit gebied, dan kom je aan de boer en dan kom je aan mij. Dan ontvlam ik. Ik kan niet tegen het onrecht die deze belangrijke sector wordt aangedaan.”

Zouden wij als Coöperatie Abiant volgens jou meer kunnen betekenen om de agro-sector en onze leden te promoten en ondersteunen?

“Dat doen jullie middels dit interview al. Mensen bewust maken van het imagoprobleem en aansporen zelf te gaan communiceren en de krachten te bundelen, daarmee inspireer je als coöperatie. Blijf ook verbinden en committeer je aan agrarische thema’s. Maar blijf vooral ook schrijven over verschillende agrarische innovaties en ontwikkelingen en benadruk daarbij het bestaansrecht van deze mooie sector. En je weet, doe dat nice en likable en op niveau van de toehoorder.”

Wija, voor de lezers die ‘de handschoen’ willen oppakken. Wat kan jij voor agrarisch ondernemers betekenen?

“Ik kan agrariërs laten groeien naar agrariër ondernemer. De wereld verandert en als je je bedrijf gezond over wilt dragen aan de volgende generatie, dan kan ik je helpen.
Ik help boeren graag hun houdbaarheid te duiden en te anticiperen op hun markt. Ik leer ze om zichzelf aaibaar te presenteren. Dus als je echt wilt veranderen als ondernemer, dan kan ik veel voor je betekenen. Ik gun elke boer een horizon, perspectief en dus een goede overdracht. Het is zo’n mooi en belangrijk vak!”

“Klopt! Om te beginnen moeten boeren zich niet meer verstoppen achter excuses of belangenverenigingen. Sta op en spreek en haal zelf je mooie bedrijf, product of dienst uit de anonimiteit. Niet vanuit verdedigende stellingen, maar doordacht en vanuit je bestaansrecht. Communicatie moet een integraal onderdeel van je bedrijfsstrategie zijn. We leven in een nieuwe tijd, met nieuwe tegenstanders, maar gelukkig zijn er ook nieuwe communicatiemiddelen om je verhaal te vertellen. Het ware, oprechte verhaal en vertel dat op niveau van je toehoorders. Zo bereik je empathie.”

Dat bestaansrecht he, ook wel de ‘Why’ genoemd in marketingtermen; wat is dat voor boeren. Wat is hun trots?

“Dat is de passie voor het vak; de dieren, planten, bloemen ‘hun grond’ en het landschap. Ze willen voedsel maken. Boer zijn is een way of living. Daarnaast willen boeren het goed doen, om zo het (familie)bedrijf goed over te dragen. Boeren zijn juist daarom enorm duurzaam, het zijn kartrekkers in rentmeesterschap. Daarover vertel ik je straks meer!”

Maar goed en boeiend communiceren is moeilijk en niet voor niets een vak. Heb jij een tip hoe je als boer kunt beginnen om je verhaal te vertellen?

“Ontwikkel een heldere elevator-pitch; een korte, krachtige presentatie waarin je jezelf en je bedrijf schetst en vertelt wat je dagelijks doet. Een verhaal waaruit vooral duidelijk wordt waar je als ondernemer voor staat en wat je bestaansrecht is. Schrijf ook je stakeholders op. Deze pitch heb je vervolgens altijd paraat! Zorg dat je het kunt dromen. Vervolgens kun je vanuit die argumenten inspelen op de actualiteit. Op social media of op je site of tijdens presentaties bijvoorbeeld. Maar zo’n pitch komt ook van pas als je in het café of op het schoolplein plots geconfronteerd wordt met weerstand.”

Met initiatieven zoals de ‘Melkveestudieclub’ en de ‘Trotse Pluimveehouders’ help jij boeren in kleine settingen zelf goede PR ‘te bedrijven’. Wat valt jou op aan de boeren die jij al hebt mogen begeleiden?

“Het valt me op dat er nog veel boeren zijn die denken in mogelijkheden en die de horizon willen zien. Er is echt nog veel agrarisch ondernemerstalent; op bestuurlijk- en communicatievlak word ik vaak verrast. Ik ben gezegend om met zoveel creativiteit en wilskracht van de deelnemers te mogen werken. Die positieve mind-set; daar houd ik van! Met onwillige honden kun je ook geen hazen vangen.”

Heb je een paar voorbeelden van agrarische ondernemers die al op een originele manier met hun omgeving communiceren?

“Ik vind dat Stichting Melkvee Drenthe op Facebook origineel en positief communiceert. Je krijgt energie van die berichten. Op Twitter volg ik @Koeiemorgen graag. Elke werkdag een ‘koeiemorgen’ van een andere koe met een karakteristieke beschrijving, een soort profiel van de koe. Maatschap Joling (@MtsJoling) en Maatschap Bolhuis communiceren prettig en de site Lelyteelt.nl vind ik informatief. Als internationaal merk vind ik John Deere prachtig om te volgen. Een aanrader.”

De agro-sector is erg versnipperd in deelgebieden (landbouw, veehouderij, sierteelt, loonbedrijven, etc.) en belangenverenigingen. Moet je alle kennis, kunde, krachten en initiatieven niet beter gaan bundelen?

“Eens, want de agro-sector wordt communicatief bezien volledig omver geblazen. Daarom pleit ik al jaren voor het formeren van een boerenorkest. Je kunt als boer wel fantastisch een instrument bespelen, maar als je niet samenspeelt, willen mensen niet luisteren. Vervolgens heb je een goede componist en dirigent nodig die dat boerenorkest zuiver en volgordelijk laat spelen.”

Is Team Agro NL een goed initiatief om dat te bewerkstelligen?

“Zij pakken de handschoen op en doen fantastisch werk. Vanuit het hart, maar met verstand. Het zijn boeren voor boeren; verbindingsofficieren met een gezonde dosis strijdkracht. Een kundige club die probeert om dat dirigentschap van het ‘boerenorkest’ te pakken. Ze hebben inmiddels de instrumenten en muzikanten om gezamenlijk een fraai stuk te spelen. Team Agro snapt ook dat je de verschillende rollen van de diverse agropartijen beter in kaart moet brengen en moet bundelen. Alleen samen kun je deze wedstrijd gaan winnen.”

Over dat groeperen zei jij ook; “je kunt je als sector focussen op verschillen, maar je kunt je beter focussen op dat wat je gezamenlijk sterk maakt.” Wat maakt de agro-sector eigenlijk zo sterk Wija?

“”De agrarische sector staat voor vakmanschap en innovaties en is inhoudelijk verder dan welke sector ook. Krachtig vind ik vooral het duurzame karakter in de vorm van het rentmeesterschap. Pak als boer je plicht en zorg dat het land, het milieu goed overgedragen worden aan volgende generaties. Mens, milieu en economie moeten in evenwicht zijn. Gebruik de aarde dus zo dat toekomstige generaties er ook plezier van hebben. Zorg dat de aarde op langere termijn het totaal van onze consumptie kan dragen. Die duurzaamheid, dat begrip, dat moet je als sector arresteren! Ten slotte vind ik de agrarische sector diervriendelijk, loyaal, van groot economisch belang en ze zijn met velen. Daarom sta je sterk.”

Wat drijft jou om jouw kennis en ervaring zo gedreven in te zetten voor de agrarische sector. Waarom ga jij pal naast en vooral tussen de boeren staan?

“Ik ben een kind van de Smilde, van dit mooie gebied Midden-Drenthe. Ik ben trots op dit gebied en onze agrarische komaf. Kom je aan dit gebied, dan kom je aan de boer en dan kom je aan mij. Dan ontvlam ik. Ik kan niet tegen het onrecht die deze belangrijke sector wordt aangedaan.”

Zouden wij als Coöperatie Abiant volgens jou meer kunnen betekenen om de agro-sector en onze leden te promoten en ondersteunen?

“Dat doen jullie middels dit interview al. Mensen bewust maken van het imagoprobleem en aansporen zelf te gaan communiceren en de krachten te bundelen, daarmee inspireer je als coöperatie. Blijf ook verbinden en committeer je aan agrarische thema’s. Maar blijf vooral ook schrijven over verschillende agrarische innovaties en ontwikkelingen en benadruk daarbij het bestaansrecht van deze mooie sector. En je weet, doe dat nice en likable en op niveau van de toehoorder.”

Wija, voor de lezers die ‘de handschoen’ willen oppakken. Wat kan jij voor agrarisch ondernemers betekenen?

“Ik kan agrariërs laten groeien naar agrariër ondernemer. De wereld verandert en als je je bedrijf gezond over wilt dragen aan de volgende generatie, dan kan ik je helpen.
Ik help boeren graag hun houdbaarheid te duiden en te anticiperen op hun markt. Ik leer ze om zichzelf aaibaar te presenteren. Dus als je echt wilt veranderen als ondernemer, dan kan ik veel voor je betekenen. Ik gun elke boer een horizon, perspectief en dus een goede overdracht. Het is zo’n mooi en belangrijk vak!”

Bron: De Abianter Agro editie november 2019, pagina 20
Tekst: Koen Janssen
Fotografie: Jan Buwalda 

Wija digital marketing
Rijksweg 236
9423 PH Hoogersmilde
+31 (0) 592 45 93 80

Wija digital marketing helpt u als ondernemer bij het genereren van business optimaal gebruik te maken van het internet. Follow us!