Pas op voor Trollen!

Acteren in de socialmedia is als sporten op topniveau. Als fietsen in de Tour de France, topsport met een topvoorbereiding, een uitgedachte strategie en afspraken tussen de renners.

 

 

Terwijl ik deze column schrijf kopt de Nos 'Dumoulin heeft een sterkere ploeg nodig om Tour te winnen' De Tour fietsen is dus niet zomaar een eindje fietsen op een zonnige zondagmiddag. Acteren in de socialmedia is dus niet zonder strategie en zonder afspraken met andere collega's wat verhaaltjes en foto's delen op Twitter, Facebook etc.
Om de sector en u het bijzonder op topniveau te brengen in deze column een welgemeend advies; "pas op voor trollen"!

Wat is een trol?


Trollen komen voor in oude sprookjes, maar zijn ook populair in moderne fictie. Bijvoorbeeld in Lord of the Ringsen Harry Potter
Een trol is een mythologische benaming voor een apart reusachtig lelijk en onvriendelijk bovennatuurlijk wezen dat mensen kan opeten.
Trollen komen ook voor op internet daar is het een persoon die berichten plaatst met het doel voorspelbare emotionele reacties bijvoorbeeld woede, irritatie, verdriet, of scheldpartijen van andere mensen uit te lokken.

Waarom worden trollen ingezet?

Trollen worden ingezet om zoveel mogelijk platform te creëren voor een bepaald idee.

Hoe werken trollen?

Puur dat gene zeggen waarvan je weet dat je iemand tegen de haren in strijkt en het heel veel reacties oplevert. Hoe polariserender de opmerking, hoe beter het werkt.
Trollen gedragen zich zo provocerend mogelijk om reacties uit te lokken en publiciteit te scoren.

Hoe herken je een trol?

Je herkent een trol aan provocerend gedrag, hij daagt je uit en werkt op je emoties. Reageer niet! Bestudeer het profiel van de uitdager;

  • heeft hij/zij veel volgers?, vaak zijn het maar een paar volgers.
  • bestaat het profiel al lang?, meestal is het een tijdelijk profiel.
  • heeft hij/zij veel tweets of berichten?, meestal is het een profiel met weinig berichten veel gelijksoortige berichten.
  • is hij/zij de moeite waard om aandacht aan te besteden? Nee!
  • Een trol heeft zelf weinig volgers maar wil graag gezien worden, daarom "parasieteert" hij op jouw socialmedia kanaal zodat al jouw vrienden hem zien. Hoe meer aandacht jij aan deze trol geeft hoe beter hij/zij gezien wordt door jouw vrienden en door de vrienden van jouw vrienden en dat is precies de bedoeling van de trol.
    Google zelf maar eens op dont feed the troll.

Trollen advies:


Negeer de trol!
Door de trol te negeren geef je hem geen platform.
Laat je niet provoceren ga doen waar je goed in bent, ervoor zorgen dat de sector positief in beeld is en blijft.

Wija digital marketing
Rijksweg 236
9423 PH Hoogersmilde
+31 (0) 592 45 93 80

Wija digital marketing helpt u als ondernemer bij het genereren van business optimaal gebruik te maken van het internet. Follow us!