Niet voor Boeren en ook niet voor de Politie!

In mijn vorige columns heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur). We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren, stap 2 Signaleren, stap 3 Modelleren, stap 4 Delen en stap 5 Acteren. In deze column vertel ik u graag nog iets meer over stap 5 Acteren.

Acteren in de socialmedia zoals Twitter, Facebook, Instagram en nog veel meer. Om maar met de deur in huis te vallen we schrijven in de social media NIET voor de boeren. Boeren spreken elkaar in WhatsApp en "live" tijdens allerlei bijeenkomsten. Als we onder elkaar zijn hoeven we van ons hart geen moordkuil te maken en kunnen we zeggen wat we denken, wat ons dwarszit en kunnen we discussiƫren, ja we kunnen zelfs eens uit de spreekwoordelijke bocht vliegen. Als we onder elkaar zijn kan dat allemaal.

In de socialmedia zijn we niet onder elkaar, hier zijn we met de hele wereld. Werkelijk iedereen kan meelezen en "mee genieten". Gniffelend leest de burger, uw buurman, de controlerende instantie en nog veel meer mensen hoe we elkaar publiekelijk berispen en afvallen. Zo staan we mooi te kijk en zijn we alles behalve bezig ons doel te realiseren; de juiste aandacht creƫren voor ons mooie vak.

Acteren in de socialmedia is best moeilijk, je moet je realiseren voor wie je schrijft, wat je schrijft en wat je er mee wilt bereiken, en dan is het vak boer ook enorm versplinterd, de agrarische stand is enorm divers hoe krijgen we daar nou 1 verhaal?

Laten we als voorbeeld eens kijken naar een partij die veel last heeft van "tegenwind" in de (social)media en heel versplinterd is.'

De politie bestaat uit verschillende regionale eenheden, verschillende steden, gebieden en functies, meldingen bij de politie zijn heel divers en iedereen heeft een mening over de politie. Er is veel laster in (social)media met betrekking tot de politie. Toch heeft de politie 1 lijn weten te organiseren. Als je de verschillende socialmedia kanalen van de politie volgt dan zie je dat er strategie is ontwikkeld, dat er communicatie afspraken zijn gemaakt en dat er gecommuniceerd wordt volgens het credo: be nice be likable. Google maar eens op: Ezel en geit maken nachtwandeling op de Ljouwerterdyk bij Blije.

Ik weet het wij zijn geen politie en we hebben geen centraal communicatiebeleid. Hoe maken we er dan het toch beste van?
Als je een collega boer een bericht ziet publiceren waar je het niet mee eens bent reageer dan buiten het socialmedia kanaal, elk kanaal heeft een mogelijkheid waar je iemand een bericht kan sturen wat niet publiekelijk te zien is en communiceer daar in besloten kring verder over dit onderwerp.
Als je een collega boer een positief bericht ziet plaatsen like, deel, retweet dat bericht, help uw sector om positief in het nieuws te komen en deel positieve berichtgeving, een simpele handeling maar heel belangrijk voor het positieve beeld van de sector in de social media.

Let wel een positief beeld in de social media geeft mooie berichten in Google en media aandacht die we zelf kunnen organiseren en regisseren.

Heel veel positief succes gewenst!

Wija digital marketing
Rijksweg 236
9423 PH Hoogersmilde
+31 (0) 592 45 93 80

Wija digital marketing helpt u als ondernemer bij het genereren van business optimaal gebruik te maken van het internet. Follow us!