Een website voor mijn boerderij?

In het vorige column heb ik jullie laten kennis maken met mijn 5 stappenplan (zie figuur) dat ik ontwikkeld heb. We hebben kennis gemaakt met stap 1 Inventariseren en stap 2 Signaleren. In deze column vertel ik u graag meer over stap 3 Modelleren. In dit geval nemen we als voorbeeld de website.

 

Een website voor mijn boerderij is dat nou wel nodig?
Deze vraag hoor ik vaak. ''Wij verkopen niets en we hebben niets te vertellen we doen gewoon ons werk.'' In de vorige eeuw was dit een reguliere gedachtegang bij veel melkveehouders en andere boeren. Anno 2018 is dit beeld gekanteld, de moderne boer van deze tijd beseft dat hij / zij moet werken aan het bestaansrecht voor zijn / haar bedrijf in de omgeving waar we ons werk doen. Een website is een goed instrument om jouw verhaal te vertellen. Waarom heb je ervoor gekozen om melkveehouder te worden? Wat is je passie en wat zijn je drijfveren? Hoe ziet je dag eruit? Wat voor invloed hebben de seizoenen op je dagelijkse werkzaamheden. Stel je dieren voor, geef ze een gezicht en vertel waar jouw dieren gelukkig van worden. Vertel dat jouw koeien producent zijn van essentiële dierlijke eiwitten, vitamine B, mineralen calcium, en vetten dus de meest efficiënte producent van eiwitten. Deze korte opsomming is natuurlijk niet volledig jullie hebben nog veel meer vertellen.

Kost een website voor mijn boerderij niet te veel geld en is het niet te ingewikkeld?
Een moderne website is gemaakt in "open source" instrumenten en dus voor iedereen zonder kosten te gebruiken. Als je even rondvraagt in je omgeving zijn er mensen genoeg die je hierbij willen helpen. Het is alleen even goed opletten waar je, jouw website veilig kunt hosten. Wat dat betreft is een website net als een koe in de stal, je moet haar goed verzorgen zowel technisch als inhoudelijk.

Is het niet voldoende dat ik mijn verhaal op Facebook, Twitter of Instagram vertel?
Een website is als jouw thuis, het geeft je de speelruimte en de vrijheid om jouw verhaal in de volle breedte neer te zetten. Op een website hoef je de aandacht van de lezer niet te delen met allerlei andere korte berichten. Een lezer klikt bewust door naar jouw website om jouw volledige verhaal te lezen in een omgeving waar het verhaal volledig tot zijn recht komt.

In de volgende column gaan we door met stap 4 (delen) van het vijf-stappenplan (zie figuur) Hoe zorg je ervoor dat je bezoek krijgt op je website en wat kan social media hierin betekenen.

 Melkveehouder, boerderij, social media, wija digital marketing

 

Wija digital marketing
Rijksweg 236
9423 PH Hoogersmilde
+31 (0) 592 45 93 80

Wija digital marketing helpt u als ondernemer bij het genereren van business optimaal gebruik te maken van het internet. Follow us!